Köpvillkor

Blue City reserverar generellt för fel, felprissättningar, prisändringar, slutsålda varor och leveransproblem.

Blue City förbehåller sig rätten att regelbundet ändra gällande villkor och publicera nya versioner på hemsidan. Den nya versionen av dessa villkor kommer att träda i kraft och gälla för alla transaktioner som görs efter att beskedet om förändringen har mottagits.

Blue City ingår endast handel med kunder i Danmark (både köp och försäljning) och Sverige (både köp och försäljning). (Vi levererar inte till adresser utanför Sverige). Vi hänvisar kunder från Danmark till vår danska webbutik.

2 års garanti

Du får 2 års garanti när du köper begagnad elektronik hos Blue City. Denna garanti innebär en extra service och en trygghet för dig som kund, i upp till 2 år efter att du har mottagit produkten. Om produkten du har köpt från Blue City är defekt eller trasig, innebär garantin att produkten kan repareras eller bytas hos Blue City. Detta gäller förutsatt att felet på din begagnade produkt täcks av garantin. 

Vilka fel eller brister täcks av 2 års garantin?

Blue City garantin täcker alla fel som du upptäcker under garantiperioden, dvs. max 2 år efter att du har mottagit din produkt från Blue City. Om felet täcks av garantin har du rätt till att få varan reparerad. Om felet inte kan åtgärdas inom rimlig tid efter att vi på Blue City har mottagit produkten, kan du välja att antingen få pengarna tillbaka, motsvarande inköpspriset, eller få ett reducerat pris på den köpta produkten. 

Det är upp till oss på Blue City att avgöra om ett fel täcks av garantin eller inte. Garantin täcker inte fel som uppstått pga. felaktig användning, yttre påverkan eller vanligt slitage. Hos Blue City täcker vi heller inte fel som uppstått till följd av vattenskador. 

Observera att du naturligtvis fortfarande har 3 års reklamationsrätt utöver 2 års garantin (se “3 års reklamationsrätt” här på sidan).

3 års Reklamationsret  

Utöver Blue Citys2 års garanti, har du som kund även 3 års reklamationsrätt genom inköpslagen. Inköpslagen här i Sverige innehåller grundläggande principer som ger dig särskilda rättigheter och som skyddar dig när du köper varor. Du hittar mer information om reklamation i inköpslagen här.


Kom ihåg att vi på Blue City också erbjuder dig 2 års garanti (se “2 års garanti” här på sidan).

Kundköp på hemsidan

Alla priser är i SEK inklusive moms, men exklusive fraktkostnader. Vinstmarginalbeskattning gäller här för de begagnade produkterna. Köparen kan inte dra av momsen.

Alla varor är begagnade varor, om inte annat anges. Detta syns vanligtvis under varan. Den enskilda varans skick beskrivs, precis som det framgår i beskrivningen, om det finns repor eller andra skador. Begagnade batterier kan inte förväntas ha samma livstid som nya batterier. Det medföljer inte nödvändigtvis en manual för varje vara - manualer kan i de flesta fall hämtas på tillverkarens hemsida.
När du köper en vara på hemsidan får du snarast möjligt en orderbekräftelse. Fakturan kommer att skickas per mejl.

Betalning med kort

Alla våra betalningar hanteras av ePay. Inga avgifter tillkommer för något betalsätt. Som privatkund kan du betala med Visa, Mastercard och Maestro kort.

Varans belopp dras först från ditt kort när dina varor skickas från Blue City. Ett större belopp än det beloppet som du har godkänt vid köpet dras aldrig. Den information som du skickar i samband med köp med kreditkort är krypterad (SSL) och det är endast betalleverantören PayEx Sverige AB som kan ta del av detta. Varken Blue City eller någon annan har möjlighet att läsa den säkrade informationen.

Blue City förbehåller sig rätten att begära legitimation (bild och adress) på utvalda beställningar. Detta syftar till att förhindra missbruk av betalkort.

Betalning med Klarna

Aktuella betalningsalternativ som erbjudas genom Klarna är faktura och delbetalning.

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarna’s samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan görs direkt av butiken. Produktspecifika frågor ska därför riktas direkt till vår butik, medans frågor kring fakturor som har betalats genom Klarna ska tas med Klarna.

När du väljer Klarna som betalningslösning ingår du ditt avtal med Blue City A/S, Brogårdsvej 74, 2820 Gentofte, Danmark (CVR: 36032804) och godkänner både Klarna AB:s och Blue City A/S:s villkor. Fullständiga användarvilkor för Klarnas betaltjänster och mer info hittar du här.

Frakt & Leverans

Du bestämmer själv vilken av de tillgängliga alternativen för leverans som ska användas. Priset framgår alltid klart innan du går med på att köpa varan.

Blue City har i utgångsläge alla varor på lager och skickar din beställning så fort som möjligt. Därför sker leveransen oftast den första eller andra vardagen efter att beställningen har mottagits. I mycket sällsynta fall kan det ta upp till 10 dagar - i så fall får du besked via e-post.

Så länge beställningen levereras med postpaket får du ett spårningsnummer så att du kan spåra leveransen. Du kommer att få ett spårningsnummer via mail när vi skickar ordern från Blue City.

Om du inte har mottagit varan inom 30 dagar efter din beställning har du rätt att häva avtalet. Du kan alltid vända dig till Blue City via följande mailadress om du har några frågor: [email protected]

Vi levererar enbart till adresser i Sverige. Kunder från Danmark hänvisar vi till vår danska webbutik.

Hämta i butik

Om du har valt "hämta i butik", är ditt paket är redo att hämtas får du bekräftelse via sms och mejl.

Ångerrätt

Du har 14 dagar på dig att ångra ditt köp från och med den dag du tar emot varan.

Om du ångrar ditt köp, vänligen kontakta vår kundservice på: [email protected], så får du en fri returfrakt så att du kan skicka paketet tillbaka till oss.

När du lämnar tillbaka/skickar tillbaka varan måste den vara i samma skick och mängd som när du fick den och du måste bifoga/skicka med faktura eller en kopia av ordern. Produkten måste förpackas så att den inte skadas under transporten.

Om du använder din ångerrätt kommer du att få dina pengar tillbaka så snart som möjligt efter det att vi har fått varan och kontrollerat att den uppfyller villkoren för retur. Pengarna återbetalas till det konto som beloppet drogs från.

Reklamationer

Om du anser att produkten har ett fel kan du klaga till adressen längst ner på denna sida eller via mejl till [email protected].

Det är en förutsättning för utövandet av reklamationsrätten att felet inte har orsakats av skador, felaktig användning eller annat skadligt beteende. Blue City täcker inte fel orsakade av vätskeskador.

Klagomål om fel måste göras inom en rimlig tid efter att du har upptäckt felet (eller borde ha upptäckt felet under allmän granskning av varan).

Reklamationsrätten gäller i 3 år från det datum som du har mottagit varan.

När Blue City tar emot ett klagomål om en vara behandlas klagomålet så snart som möjligt. Om det finns ett fel kan varan bytas ut till en liknande vara, få den reparerad eller få rabatt köplagens regler. Om felet inte är obetydligt kan du istället häva köpet. Du kan dock inte häva köpet eller kräva rabatt om Blue City erbjuder att ersätta eller reparera varan inom en rimlig tid. Om felet medföljer att varan måste lämnas tillbaka till Blue City sker detta utan kostnad för dig så länge varan levereras från en adress i Sverige.

För att din reklamationsrätt ska gälla måste du skicka med inköpsbevis i form av faktura eller orderbekräftelse som båda har skickats via e-post efter din beställning.

Alla köp och andra transaktioner som gjorts hos Blue City ska ske i enlighet med svensk lag. För alla tvister och juridiska avvikelser gäller svensk lag.

Registrering av information

Blue City registrerar följande i samband med köpet:
Namn, adress, telefonnummer, e-postadress och fakturanummer.

Ingen känslig information registreras. Informationen ges inte vidare, men Blue City bevarar registreringen i minst fem år, efter vilket informationen raderas. Registreringen sker för att vi ska kunna skicka varan till dig, behandla eventuella reklamationer samt för vår egen bokföring. Medarbetare på följande avdelningar har tillgång till den registrerade informationen: försäljning, support och bokföring. Vid kreditkortköp sker registreringen via en säker server där informationen är krypterad. Dina kortuppgifter känner endast PayEx Sverige AB till - se punkt "Betalning".

Du kan alltid kontakta Blue City och få veta vilken information som finns registrerade om dig och korrigera eventuell felaktig information.

Innehåll/information på inlämnade enheter (viktigt!)

Det är ditt eget ansvar att radera innehåll/information på enheter innan du lämnar dem till Blue City och det är även ditt ansvar att spara detta innehåll/information till andra enheter om du vill behålla detta. För säkerhets skull rensar Blue City inlämnad enheter men det finns ingen garanti för att innehållet/information inte kan återskapas av tredje part.

Blue City kan inte hållas ansvariga för felaktig borttagning av innehåll/information från inlämnade enheter, oavsett hur borttagningen gjordes.

Om Blue City får kännedom om innehållet/information som strider mot gällande lag förbehåller sig Blue City rätten att anmäla detta till Polisen och/eller andra relevanta myndigheter och rättighetsinnehavare.

Force majeure

Blue City kan inte under några omständigheter vara ansvariga för förhållanden som kan beskrivas som force majeure, inklusive, men inte begränsat till, krig, upplopp, strejk, brand, naturkatastrofer, valutarestriktioner, import- eller exportrestriktioner, avbrott i den normala kommunikationen, avbrott av energiförsörjning eller kommunikationssystem.

Om force majeure inträffar ska Blue City så snart som möjligt göra kunden uppmärksam om detta. Om Blue City inte uppfyller denna anmälningsskyldighet ska Blue City ansvara som om det inte fanns någon force majeure.

Klagomål

Om du har klagomål angående ditt köp ska du vänligen kontakta [email protected]. Om vi inte hittar någon lösning kan du lämna in ett klagomål till Konsument Europa, Tage Erlandergatan 8A, Box 48, 651 02 Karlstad, Sverige, via www.konsumenteuropa.se.

Du kan också använda EU-kommissionens klagomålsportal på nätet, vilket dock endast är relevant om du som konsument är bosatt utanför Sverige.

Du hittar klagomålsportalen här: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Frågor

Om du har några frågor angående Blue City är du välkommen att kontakta [email protected].


Blue City Sverige AB
Södra Förstadsgatan 21
211 43 Malmö
SVERIGE

Org.nummer: 559078-3972
VAT-ID: SE559078397201

När du väljer Klarna som betalningslösning ingår du ditt avtal med Blue City AB och godkänner både Klarna AB:s och Blue City A/S:s villkor. Fullständiga användarvilkor för Klarnas betaltjänster och mer info hittar du här.

Köpvillkor uppdaterades senast den 28.01.2021